Een deal is een deal, toch?

Een handjeklap op de markt of een simpele hand in de lucht op de veiling, dan is de verkoop gedaan, de deal is gesloten. Aan een handtekening op papier twijfelt ook niemand, maar zodra een overeenkomst via digitale media plaatsvindt, wordt het lastig. Wanneer is een email of fax nu eigenlijk rechtsgeldig?

In principe is een gemailde of ge-(e)faxte overeenkomst net zo goed rechtsgeldig als een mondelinge afspraak. Een mail of een (e)fax is eigenlijk nog beter omdat het door een derde partij terug te lezen is. Wanneer er expliciet geëist wordt dat de overeenkomst schriftelijk moet worden vastgelegd betekend dit niet per se op papier. Ook het schriftelijk vastleggen kan via de e-mail, zolang het document maar gewaarborgd is en beide partijen duidelijk identificeerbaar zijn. Dit kan gedaan worden met behulp van een digitale handtekening die ook als rechtsgeldig wordt beschouwd. Doordat een getekende fax net zo rechtsgeldig is als het origineel en ook vooral een internet fax erg snel en effectief is, wordt deze in de advocatuur nog veel gebruikt.

Voor sommige zaken worden echter iets strengere regels gehanteerd en voldoet een email niet. Bijvoorbeeld bij de verkoop van ontroerend goed, het afhandelen van testamenten en erfgoed of overeenkomsten die via de notaris of rechter worden afgesloten.

Uiteraard is er het risico dat een email of digitale handtekening vervalst wordt, maar dat gevaar geldt ook voor reguliere post en ondertekeningen. Dit is echter geen reden om deze middelen als niet rechtsgeldig te beschouwen.

 

Tags: , ,

 
 

Deel dit