Verlies het overzicht niet!

De thuisadministratie werkt ondersteunend
Er zijn niet veel mensen op deze aarde die een goede administratie hebben. Vaak worden rekeningen, afschriften, belastingstukken in een la gelegd en na een paar jaar weggegooid. Laten we bij het weggooien beginnen. Gooi nooit zomaar rekeningen, afschriften, loonstroken of iets dergelijks bij het oud papier. Er zijn mensen die oud papier doorzoeken om aan die gegevens te komen en er mee te gaan rommelen op internet. Heb je pech dat kan dit je geld kosten. Derhalve altijd even door de papiervernietiger. Die koop je al voor 10€ en daarmee maak je het een stuk veiliger.

Ordners
Een ander tip is om de administratie netjes op te bergen in een ordner, waarin alle loonstroken, de jaaropgaaf, belastingstukken, waaronder ook huurtoeslag, kindertoeslag en zorgtoeslag, bankafschriften, afschriften van de spaarrekening of de contracten betreffende de obligaties, zorgverzekering, de wa, de autoverzekering, de inboedelverzekering en eventuele reisverzekering enzovoorts worden opgeslagen. Dat heeft twee voordelen. Alles is altijd te vinden en er is geen rommel-la nodig.
Er is nog een ander voordeel, namelijk dat men snel kan overzien welk jaar niet meer bewaard hoeft te worden. Er geldt een regel dat alle stukken 7 jaar beschikbaar moeten blijven, dus alles wat ouder is kan door de shredder. Ruimt heerlijk op.
Een administratie bijhouden is minder werk dan het lijkt. Voordeel is dat men alles snel vindt en een goed overzicht heeft.

 

Tags: , ,

 
 

Deel dit